Ai nevoie de informatii suplimentare?
Browser-ul nu este suportat
Din pacate, browser-ul folosit nu este compatibil cu website-ul nostru. Te rugam incearca sa accesezi website-ul dintr-un alt browser precum Edge, Chrome, Firefox sau Safari.

Masinile ecologice in raport cu mediul inconjurator. Beneficii versus dezavantaje

Afla mai multe despre impactul masinilor ecologice asupra mediului, privit in ansamblu, de la productia de componente auto pana la consumul de electricitate.

La o privire superficială, este evident că planeta va avea de câștigat dacă folosim mașini eco în loc de mașini pe bază de combustibili fosili. Există, însă, unele aspecte ale acestui val de mașini ecologice care ar putea să facă mai mult rău decât bine în mediul înconjurător. Ele nu pot rămâne nediscutate, dar vestea bună este că probabil vor exista soluții pentru ele în viitorul previzibil.

Masinile ecologice in sine nu au emisii de gaze cu efecte de sera, dar ele functioneaza pe baza de electricitate, iar productia de electricitate nu foloseste aceleasi resurse peste tot. Romania, de exemplu, anul trecut isi obtinea aproximativ 64% din electricitate din resurse regenerabile si nucleare. E un procent bun, care probabil se va majora de-a lungul timpului, pentru ca avem si soare in Baragan si apa in rauri si doua reactoare bune de construit la Cernavoda.  

Dar daca ne uitam pe acelasi tabel la China, vedem ca aici 69% din productia de electricitate vine din combustibili fosili, iar China nu are de gand sa reduca productia din carbune. E importanta China pentru ca aici s-au cumparat cele mai multe masini electrice in anul 2021, anume 3,4 milioane, potrivit International Energy Agency. Deci poate nu avem de-a face cu o problema creata de masinile eco in sine cat cu una amplificata de consumul majorat pe care il presupun aceste masini. 

Toyota Full Electric

Mergi dincolo de zero emisii, cu noul SUV integral electric Toyota.
Afla mai multe

Impactul consumului de electricitate asupra mediului

In urma cu aproximativ doi ani aparusera mai multe studii care concluzionau ca, pentru Germania de exemplu, implementarea de masini eco nu va ajuta foarte mult in reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera la nivel national. Aceste studii au generat o serie de reactii din mediul academic si din piata, mesaje emise de surse reputate de informatii care combateau aceasta pozitie. Carbon Brief, un portal britanic premiat pentru jurnalismul investigativ pe teme legate de schimbarile climatice, a publicat in 2020 un material in care demonteaza aceste concluzii controversate.

Pe scurt, chiar si acolo unde productia de electricitate este mai puternic bazata pe combustibili fosili, amprenta de carbon a vehiculelor electrice este, in cel mai rau caz, egala cu cea a celor mai eficiente masini conventionale. Ne referim aici la masuratori cumulate pe parcursul intregului ciclu de viata al unui autovehicul. Adica emisiile de carbon generate de productia unei masini eco si de consumul electric pe care il solicita nu depasesc emisiile generate de productia unei masini conventionale adunate cu propriile emisii pe parcursul ciclului de viata. 

Pe de alta parte, emisiile generate de teava de esapament a unei masini conventionale nu pot fi reduse dincolo de un anumit punct. Productia de electricitate, insa, vine constant cu noi tehnologii menite sa reduca impactul asupra mediului. Astfel, amprenta de carbon a masinilor ecologice nu poate decat sa se reduca de acum incolo.

Cum se incarca un vehicul electric?

Indiferent daca incarci acasa, la birou sau pe traseu la punctele de incarcare tot mai numeroase, reincarcarea autovehiculului electric cu baterie este simpla si comoda.
Afla mai multe

Impactul productiei de componente asupra mediului

  • Al doilea element care face ca productia de masini ecologice sa aiba un impact negativ asupra mediului este bateria masinilor, mai exact litiul si cobaltul folosit in aceste baterii si procesul de extractie a acestui material. In aceasta privinta, portalul Earth.org a publicat recent o analiza in care cifrele arata ingrijorator la prima vedere. Cererea de litiu la nivel global ar creste de la 500.000 de tone in 2021 la trei milioane de tone in 2030, iar mineritul litiului este un proces extrem de costisitor pentru mediu. De exemplu obtinerea unei tone de litiu necesita utilizarea a doua milioane de litri de apa, in conditiile in care desertificarea poate distruge ecosisteme intregi.

In plus, energia folosita pentru extractia de litiu vine in general din surse fosile, astfel ca o tona de litiu genereaza emisii de aproximativ 15 tone de CO2. Cu toate acestea, adauga autorii analizei, daunele din etapa de productie sunt compensate prin absenta emisiilor pe parcursul vietii unei masini eco. Iar tehnologia folosita in baterii nu poate decat sa se imbunatateasca. 

Chiar daca nu vorbim acum exclusiv despre baterii de masina, oamenii de stiinta lucreaza deja de ceva vreme la alternative pentru litiu in baterii. Un prim exemplu ar fi sarea, ruda apropiata a litiului, care ar putea fi folosita in baterii sodiu-ion. Problema e ca sarea e mult mai grea decat litiul, astfel ca si o baterie cu sare ar fi cam de trei ori mai grea decat una cu litiu. O alta varianta, tot legata de sare, ar fi bateriile bazate pe apa de mare, in conditiile in care oceanul planetar contine peste 150 miliarde tone de litiu. 

  • Fierul este si el luat in calcul drept un inlocuitor pentru litiu, mai ales ca pare mai solid in ceea ce priveste perimarea eficientei. Un impediment este faptul ca bateriile pe baza de fier sunt mult mai mari decat cele pe baza de litiu si, deci, nu vor putea fi folosite fara modificari substantiale de design al produsului. Oamenii de stiinta se mai uita si la magneziu ca material pentru baterii, iar rezultatul ar fi mai stabil si mai ieftin, cu baterii care ar putea genera de doua ori mai multa electricitate. 
In concluzie, problemele pe care le-ar putea genera masinile ecologice in mediul inconjurator nu sunt suficient de puternice pentru a acoperi beneficiile pe care le pot aduce aceste vehicule. Ele sunt cat se poate de reale in prezent si dauneaza, dar cercetatorii lucreaza deja la solutii pentru a le ameliora si, chiar in cel mai negativ punct al lor, aceste probleme tot nu sunt mai mari decat cele provocate de productia si utilizarea masinilor motorizate cu combustie interna.

Cel mai bun din ambele lumi

Exploreaza universul modelelor Toyota Plug-In Hybrid
Afla mai multe

Impactul productiei de componente asupra mediului

  • Toyota a anuntat in 2015 un plan in sase etape, prin care sa reduca, la nivel de companie, amprenta de carbon pe care o produce. 

    Prima etapa este reducerea emisiilor de CO2 pe care le produc autovehiculele sale, punandu-se accent pe electrificare in toate formele sale: hibride integrate, hibride plug-in, electrice si electrice cu pila de combustie pe hidrogen. Planul este reducerea, pana in 2050, cu 90% a emisiilor, comparativ cu anul 2010. 

A doua etapa a planului este reducerea emisiilor de CO2 pe ciclul de productie, ceea ce implica o reformare a proceselor de productie, atat din punct de vedere al materialelor folosite cat si al logisticii activitatii de productie. Etapa a treia este reducerea amprentei de carbon pe liniile de productie si in fabricile Toyota, prin dezvoltarea de tehnologii prietenoase cu mediul si prin folosirea surselor de energie alternative. 

Reciclarea joaca un rol important in protectia mediului si contribuie activ la dezvoltarea economiei circulare, care pune accent pe refolosirea materialelor deja existente mai degraba decat pe utilizarea altora noi. Pasul al patrulea in Environmental Challenge este reducerea cantitatii de apa folosite in productie, iar al cincilea, in stransa legatura, este dezvoltarea unui sistem cat mai eficient de reciclare a resurselor. 

Nu in ultimul rand, pasul al saselea este restabilirea comuniunii cu natura si implicit protectia sa, prin dezvoltarea de programe de educare in aceasta privinta.

PROVOCAREA TOYOTA 2050

Afla mai multe despre initiativele Toyota pentru atingerea obiectivelor de mediu
Afla mai multe