Radiatorul: prima linie de protectie in buna functionare a motorului
Ce este si cum functioneaza radiatorul
Pentru deplasarea masinii, motorul elibereaza energie prin arderea de combustibil, iar acest proces genereaza o cantitate mare de caldura. Aceasta caldura trebuie indepartata din motor si din camera motorului, altfel tot sistemul se supraincalzeste si se poate avaria.
Caldura se evacueaza si motorul se raceste cu ajutorul radiatorului, prin intermediului unui proces care se initiaza in momentul in care termostatul masinii detecteaza faptul ca temperatura ajunge la un nivel prea mare si caldura devine excesiva. In acel moment, apa si lichidul de racire ies din radiator si sunt circulate prin motor, cu scopul de a absorbi aceasta caldura si ulterior de a o evacua. Lichidul care a preluat caldura in exces revine la radiator. Radiatorul sufla aer rece in lichid si ii reduce temperatura, in acelasi timp transmitand aerul cald spre evacuare catre exteriorul masinii.
Pentru evacuarea aerului cald, radiatorul foloseste un grilaj cu lamele subtiri construite din metal, iar spatiul dintre lamele permite caldurii sa iasa rapid catre exterior. Tot aceste lamele lucreaza in tandem cu ventilatorul radiatorului pentru a aduce aer rece catre interior.
In mai putine cuvinte, radiatorul este piesa care raceste lichidul responsabil de racirea motorului. In proiectarea masinii, radiatorul se afla sub capota, spre partea din fata a motorului, iar rezervorul de lichid de racire este alaturi.
Cere oferta service
Semne ca radiatorul incepe sa aiba probleme
Chiar daca toate piesele Toyota sunt produse si testate la cele mai inalte standarde de calitate pentru performanta optima de fiecare data, pe masura ce masina avanseaza in varsta, radiatorul va incepe sa dea si el semne de uzura. Daca nu este schimbat sau reparat la timp, un radiator defect ar putea incepe sa afecteze buna functionare a motorului si confortul pasagerilor.
In timp, uzura radiatorului reiese din semne pe care le poti observa si care te pot ajuta sa decizi daca e necesara o vizita la cel mai apropiat service Toyota.
Poate cel mai usor de observat semn al unor posibile probleme cu radiatorul sunt scurgerile de lichid de racire, care apar atunci cand radiatorul are fisuri sau scurgeri de lichid de racire. Concret, aceste scurgeri apar ca pete sau stropi de lichid de racire sub masina. Petele pot sa apara atat cand masina stationeaza cat si in timpul deplasarii. Cand observi aceste pete, e nevoie sa verifici in primul rand nivelul lichidului de racire, apoi structura radiatorului pentru a cauta eventuale crapaturi sau fisuri.
Lichidul de racire decolorat sau vascos poate sa apara in momentul in care rugina si particulele rezultate din radiatorul invechit contamineaza lichidul de racire. In mod normal, lichidul de racire este verde sau galben si subtire la consistenta. Daca se contamineaza cu impuritati, insa, lichidul de racire isi va pierde aceste proprietati si nu va reusi sa raceasca motorul cu aceeasi eficienta.
Supraincalzirea motorului poate sa apara des atunci cand radiatorul nu isi face treaba cum trebuie, avand in vedere ca radiatorul este singurul element al masinii care evacueaza caldura din motor.
Nu in ultimul rand, lamelele indoite sau lovite in structura radiatorului pot bloca circulatia aerului si pot afecta capacitatea de racire a radiatorului. Aceasta avarie poate sa apara in urma curatarii cu apa la presiune prea mare, in urma lovirii cu pietre sau alte elemente prezente pe carosabil, dar mai ales in urma unor coliziuni frontale mai mult sau mai putin puternice.
Cu atat mai mult dupa o coliziune radiatorul este vulnerabil si necesita o inspectie meticuloasa la un service autorizat Toyota, unde componentele folosite au un pret competitiv, sunt construite la standarde inalte cu specificatii riguroase si se potrivesc perfect fiecarui model Toyota in parte.