1. Toyota Electrificata
  2. Hidrogen
  3. Hidrogenul ca sursa alternativa de combustie
Ai nevoie de informatii suplimentare?
Browser-ul nu este suportat
Din pacate, browser-ul folosit nu este compatibil cu website-ul nostru. Te rugam incearca sa accesezi website-ul dintr-un alt browser precum Edge, Chrome, Firefox sau Safari.

Hidrogenul ca sursa alternativa de combustie

In vreme ce Toyota Mirai dovedeste in mod convingator maturitatea tehnologica a pilelor de combustie cu hidrogen, compania deschide un nou front de experimentare in directia utilizarii hidrogenului pe post de combustibil intr-un motor termic conventional.

Prezentarea la sfarsitul lui 2021 a conceptului GR Yaris H2 reflecta inainte de toate respectul si angajamentul Toyota fata de viziunea fondatorului companiei, Kiichiro Toyoda, care a evidentiat cu 70 de ani in urma rolul esential al curselor auto in dezvoltarea unor vehicule performante si fiabile. Faptul ca acest vehicul experimental are la baza un model de competitii cu un palmares de invidiat subliniaza deopotriva intentia Toyota de a investi resurse semnificative in tehnologia de combustie a hidrogenului intr-un motor termic si dorinta de castiga experienta in acest domeniu in cel mai direct si solicitant mod, in cursele auto. 

Doar ca GR Yaris H2 nu porneste in aceasta aventura de la zero.  

In primul rand, componentele sistemului de alimentare sunt preluate de la Toyota Mirai, model-etalon in domeniul mobilitatii pe baza de hidrogen, care utilizeaza insa o solutie cu celule de combustie pentru a genera curentul necesar alimentarii unui motor electric.

Apoi, propulsorul termic alimentat cu hidrogen de sub capota lui GR Yaris H2 provine de la alta masina de curse. Este o Corolla Sport cu totul speciala, care utilizeaza un motor G16E-GTS de 1.6 litri, cu trei cilindri in linie si turbocompresor, care a fost modificat pentru alimentarea cu hidrogen in vederea participarii la cursele de anduranta Super Taikyu Series, organizate in Japonia. 

Societate bazata pe hidrogen

Afla mai multe despre autovehiculele electrice cu pile de combustie cu hidrogen
Afla mai multe

Forta schimbarii

Din mai 2021, exemplarul Corolla Sport al echipei ROOKIE Racing arde hidrogen intr-un motor conventional ca parte unui proces experimental destinat perfectionarii unor tehnologii alternative la alimentarea cu benzina. Iar acest proces are loc cu public, pe circuitele omologate FIA incluse in calendarul competitional Super Taikyu Series, eveniment de anduranta cu o traditie de peste 30 de ani.

Sub presiunea intensa a curselor, dezvoltarea si testarea unor solutii optimizate de alimentare si ardere a hidrogenului capata un ritm cu totul aparte. 

Intr-un interval de doar doua luni intre etapele din vara, echipa a atins progrese remarcabile: timpul de alimentare a rezervorului cu hidrogen – un factor care initial a penalizat sever performantele echipei – a fost redus de la 5 la 3 minute, iar performantele motorului au fost imbunatatite (cuplul a crescut cu 15%), valorificand experienta castigata din monitorizarea combustiei cu hidrogen, ceea ce a permis adoptarea unui regim majorat de presiune pentru alimentarea motorului. 

Alaturi de alte modificari specifice – reducerea greutatii masinii cu 40 kg, coborarea centrului de greutate, recalibrarea suspensiilor – optimizarile aduse combustiei cu hidrogen au facut ca performantele masinii sa fie aproape identice cu ale unui model cu motor termic pe benzina. Iar totul a fost realizat in conditiile unor emisii apropiate de zero.  

Vrei sa stii ce este hidrogenul?

Afla mai multe

Eficienta unei solutii clasice

Experienta indelungata acumulata de Toyota in domeniul pilelor de combustie cu hidrogen a condus la aparitia celei de-a doua generatii a pachetului tehnologic care pune in miscare Mirai.

Versiunea evoluata a adus o crestere a autonomiei cu circa 30%, majorarea capacitatii de stocare a hidrogenului, dar si a performantelor grupului propulsor. Insa in timp ce Toyota a inceput dezvoltarea tehnologiilor aferente celulelor de combustie in 1992, procesul similar directionat catre combustia hidrogenului intr-un motor termic a demarat de abia in 2017.

Drept urmare, drumul catre utilizarea eficienta a hidrogenului ca alternativa la combustia carburantilor conventionali este inca la inceput. Iar performantele atinse de Corolla Sport intr-un interval atat de scurt alimenteaza speranta ca progresul va fi rapid, mai ales ca motorul termic selectat pentru acest demers a fost conceput special pentru curse, pentru presiuni si temperaturi inalte.

La fel de adevarat este ca aspectele care trebuie luate in calcul nu trebuie subestimate, de la regimul specific de ardere a hidrogenului pana la modul in care acesta este produs, distribuit si stocat. Cursele de anduranta pun la incercare atat masina in sine, cat si furnizorii de hidrogen. Corolla Sport a folosit in competitii surse diferite de hidrogen, de la producatori care folosesc instalatii geotermale pentru procesare pana la entitati care trateaza apele casnice reziduale pentru a obtine hidrogen.  

Sunt cel putin doi factori care lucreaza in favoarea dezvoltarii unor tehnologii sustenabile de utilizare a hidrogenului pentru motoarele cu combustie interna. Unul tine de eficienta, celalalt de emotii.

Conformatia unei masini cu motor cu combustie pe hidrogen reproduce in mare parte arhitectura auto traditionala, cu rezervor, motor si transmisie, fara reperele care creeaza dificultati modelelor hibride de azi, apasate de greutatea unor baterii, de sisteme suplimentare de gestiune. In plus, alimentarea unui rezervor cu hidrogen nu dureaza semnificativ mai mult decat efectuarea unui plin cu benzina. Cu siguranta se face intr-un interval mai scurt decat incarcarea unor baterii.

Cat priveste factorul emotional, la nivel senzorial, combustia cu hidrogen reproduce experienta traita la bordul unui motor termic conventional, de la coloana sonora pana la comportamentul dinamic. Mai mult, hidrogenul prezinta avantajul unei combustii mai rapide decat benzina, ceea ce promite o reactie mai alerta la solicitarile soferului, dar cu o performanta de mediu de invidiat. Suna destul de bine, nu-i asa?