Browser-ul nu este suportat
Din pacate, browser-ul folosit nu este compatibil cu website-ul nostru. Te rugam incearca sa accesezi website-ul dintr-un alt browser precum Edge, Chrome, Firefox sau Safari.

Toyota Lunar Cruiser: de pe Pamant pe Luna si inapoi

Toyota contribuie la programul Artemis al NASA pentru a extinde prezenta umana in spatiu
30/08/2023
Toyota colaboreaza cu Agentia Japoneza de Explorare Aerospatiala (JAXA) pentru a dezvolta Lunar Cruiser ca parte a Programului Artemis. Se asteapta ca lansarea acestuia in 2029 sa extinda zona de explorare pentru misiunile spatiale cu si fara echipaj.
  • Programul Artemis

    Programul Artemis este primul pas in urmatoarea era a explorarii umane. Impreuna cu parteneri comerciali si internationali, precum JAXA, NASA se asteapta sa stabileasca o prezenta durabila pe Luna pentru misiunile pe Marte. Mitsubishi Heavy Industries (MHI) si Toyota contribuie la acest program. MHI va contribui prin dezvoltarea LUPEX (Lunar Polar Expedition), iar Toyota prin dezvoltarea in comun cu JAXA a unui rover lunar cu echipaj uman. Cu acest „Lunar Cruiser”, Toyota se asteapta sa aplice pe Pamant tehnologiile perfectionate utilizate in conditiile extreme de pe Luna. 

  • Viata pe Luna 

    Desi condusul pe Luna este cu siguranta palpitant, conditiile misiunii necesita un efort deosebit pentru a face din rover un spatiu de locuit confortabil, nu doar un autovehicul fiabil. Echipajul va trebui sa traiasca la bord, intr-un spatiu restrans pe suprafata monocromatica a Lunii, timp de aproximativ o luna. Aceasta situatie implica doua provocari majore: efortul mental mare care ar putea afecta eficienta si motivatia echipajului si dificultatea de a stabili un traseu de deplasare. Prin urmare, tehnologiile care vor fi incorporate vor viza asigurarea celei mai bune experiente pentru utilizator, a performantei de condus si a condusului automatizat off-road.

  • Inapoi pe Pamant

    Tehnologiile pe care Toyota le proiecteaza pentru misiunile Lunar Cruiser includ, printre altele, prevenirea rasturnarii pe suprafata neexplorata a Lunii, navigatia prin semnal radio, generarea unui traseu de condus sigur, un control intuitiv al condusului, asistenta la condus cu un afisaj suprapus si un design interior spatios, cu capacitate pentru 2 pana la 4 membri ai echipajului. Toate cunostintele dobandite vor favoriza condusul in siguranta pe toate tipurile de teren si pe Pamant. Alte aplicatii posibile ar putea fi scanarea automata si de la distanta a zonelor calamitate sau transportul de marfuri in zone periculoase.

“Deoarece condusul timp de 30 de zile la rand ar fi extrem de solicitant, anumite parti vor fi automatizate, astronautii urmand sa preia manual controlul in cazurile in care trebuie sa evite o situatie dificila... La fel ca in cazul GuardianTM, condusul automatizat este configurat sub conceptul de parteneriat cu soferul uman pentru a asigura siguranta..”

a declarat dl Takao Sato, fostul Manager de Proiect al Lunar Rover[1]
  • Explorare spatiala prin cooperare

    Roverul va incorpora pila de combustie regenerativa Toyota (Regenerative Fuel Cell - RFC) pentru a trece cu bine de noptile lunare[2]. Prin intermediul electrolizei apei, sistemul va permite producerea de hidrogen de inalta eficienta folosind lumina solara pentru a furniza energie pe timp de noapte. Anvelopele autovehiculului, dezvoltate de Bridgestone Corporation, vor fi fabricate din metal, deoarece cauciucul ar fi inutil in conditiile dure de pe Luna. In plus, datele privind suprafata lunara pe care LUPEX de la MHI ar trebui sa le colecteze in urma investigatiei sale pe Luna in 2025 vor servi la dezvoltarea roverului.

“Nu exista aer, temperatura intr-un anumit loc poate varia de la minus 170°C cand este la umbra la 120°C la soare, o diferenta de neimaginat pe Pamant. Gravitatia este de sase ori mai mica decat cea de aici, si desigur ca nu am condus niciodata masini intr-o gravitatie atat de redusa. Mai exista si problema expunerii la radiatii, asa ca nu putem folosi piese din cauciuc sau rasina..”

a declarat Yukito Ohmura, dezvoltatorul Toyota Lunar Rover
  • Inca un pas spre o mobilitate neutra in ceea ce priveste emisiile de carbon 

    Se asteapta ca inovatiile aduse de Lunar Cruiser si urmarirea dezvoltarii unor sisteme circulare care sa utilizeze lumina solara, apa si H2 pe Luna sa contribuie, de asemenea, la obiectivul nostru de a atinge neutralitatea carbonica pe planeta Pamant. De exemplu, posibilitatea de a furniza energie durabila satelor izolate sau taberelor de refugiati din zonele de razboi si de a utiliza aceste tehnologii pentru centrele de evacuare in caz de dezastre si pentru navele maritime. Fiecare pas spre inovare in domeniul mobilitatii si solutii alternative si durabile de combustibil este un pas spre dezvoltarea unor orase in care oamenii traiesc fericiti, cu o mobilitate accesibila, sigura si durabila pentru toti.  

“Am fi putut incepe cu ideea unui autovehicul pentru deplasarea pe suprafata Lunii, apoi am inceput sa analizam, de exemplu, utilizarea hidrogenului ca si combustibil. Daca autovehiculul trebuie sa functioneze cu hidrogen, avem nevoie de apa pentru a produce hidrogenul respectiv. Daca suprafata Lunii contine apa, putem folosi aceasta resursa pentru a crea o societate bazata pe hidrogen, ceea ce ar putea duce la construirea de orase. Aceasta idee adopta aceeasi abordare ca si Woven City; pe masura ce abordam mai multe aspecte diferite in timp ce avansam, fiecare pare a fi un proiect separat, dar cred ca, in adancime, toate aceste piese sunt de fapt interconectate.”

a declarat Shigeki Terashi, Director si Membru Executiv la Toyota.[3]

[1] Proiectul de dezvoltare a Roverului lunar este in prezent planificat sub conducerea unui alt lider de proiect, Ken Yamashita-san.

[2] Noptile lunare au o durata de 14 nopti terestre. 

[3] Citatele folosite pentru aceasta stire au fost obtinute din acest articol din Toyota Times. (Opens in new window)

Te-ar putea interesa si